torsdag 26. mars 2009

Finanskrisen forklart med design

Jobben vår er å formidle et budskap, som regel visuelt, og i Apasje's tilfelle også som en helhetlig strategi med tekst, visuelle virkemidler og en markedsplan. Men det mest virkningsfulle verktøyet er visuell kommunikasjon. Så snart du får SE et kart over en by, forstår du mye bedre hvor bokhandelen ligger enn etter 5 minutters forklaring og peking. Jeg kan fortelle deg at den kinesiske mur er 6352 km lang, men du fatter ikke hvor enormt det er før du får se et satelittbilde, eller et fotografi av fjelltopper med 1000-vis av tonn stein stablet pent langs etter.

Design kan også forklare komplekse, abstrakte ideer og systemer. I dag går halve verdens befolkning rundt i angst for noe som kalles "Den globale finanskrisen", og det virker ikke som om noen helt forstår hva som har skjedd. Men en person forstår det, og heldigvis er han en designer. Jonathan Jarvis har laget denne lille filmen som viser både hvordan finanskrisen oppsto, og hvor virkningsfullt design kan brukes for å forklare komplekse situasjoner:


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar